Waarop denk jij dat de Recruiter jou selecteert?
arrow_drop_up arrow_drop_down
13 april 2015 

De beste kandidaat of de beste sollicitant?

Ben jij de beste kandidaat of de beste sollicitant? Laatst las ik een vacature waarbij de Recruiter aangaf: “Wij zijn op zoek naar de beste kandidaat en niet naar de beste sollicitant“. Wat een heerlijke en fijne uitspraak, eentje waar je direct een positief gevoel bij krijgt. En waarvan je weet dat het gesprek om de inhoud gaat, ben jij goed en leuk genoeg voor de functie en het bedrijf. Je zou denken dat elk bedrijf dit doet en hierop let, maar helaas is dit niet de realiteit. Volgens velen hebben bedrijven en Recruiters door ‘de moordende concurrentie’ hier geen tijd voor. Wat een onzin, zij hebben des te meer baat bij het vinden van de juiste kandidaat! Dus hoe kun JIJ er zélf voor zorgen dat ze in jou de beste kandidaat zien en nog beter: niet een kandidaat, maar een persoon…

Honderden sollicitaties op één vacature, pik er dan maar de juiste uit…

Veel bedrijven hebben hier mee te maken en moeten gaan kiezen op basis van CV en motivatie. Je zou denken, hoe moeilijk om jezelf eruit te laten springen, maar eigenlijk is dit nog niet eens heel moeilijk. Zolang jouw CV een persoon laat zien met een karakter, spring je er zo uit. Voeg inspiratiemomenten, leermomenten, feedback, mooiste inzichten toe aan je CV en je krijgt direct al een persoonlijk tintje. Hetzelfde geldt voor je motivatie, wees een persoon! Kun je dit, dan heb je direct al de eerste stap gezet naar de beste kandidaat.

En terwijl ik aan het schrijven ben…

Merk ik eigenlijk dat het niet klopt. Het is een droombeeld dat bedrijven alleen de beste kandidaat kiezen, het kan niet kloppen. Als zij alleen op de beste kandidaat selecteren, dan zou het dus niet moeten uitmaken hoe je CV eruit ziet. Kun je ze net goed een link van je Linkedprofiel kunnen sturen, want dan zouden ze puur selecteren op je expertise. En dan hoef je je ook geen zorgen te maken over je motivatie, want die lezen ze dan uitgebreid door. Maar zo werkt het niet… Hoe graag iemand dit ook wilt. Het is zo belangrijk om jezelf te kunnen verkopen, om te laten zien én voelen wie jij bent. Het kopje hierboven is namelijk een manier om jezelf als persoon in de kijker te spelen, dus dat staat ook haaks op ‘alleen selecteren op de beste kandidaat’.

De beste sollicitant én kandidaat

Dat is wat het moet zijn! Jij moet jezelf kunnen verkopen en goed ook. En jij moet ook de beste kandidaat zijn voor die job. En dat kun je alleen maar laten zien door goed je sollicitaties te doen. En goed je sollicitaties doen betekent echt niet alleen het beste praatje houden tijdens je sollicitatie. Wat het wel betekent?

Persoonlijk & oprecht

Durf te laten zien dat jij een persoon bent, een persoon met een karakter en een mening. Probeer jezelf niet professioneler over te laten komen dan je eigenlijk bent, juist de combinatie tussen professioneel en persoonlijk zorgt ervoor dat ze jou echt leren kennen.

Ga een gesprek aan

Probeer een gesprek te voeren, in plaats van alleen antwoorden te geven op de vragen. Voor jou is het net zo goed interessant om het bedrijf echt goed te leren kennen. Pas je hier wel? Wil je hier wel werken? Wat doen zij om jou te laten groeien en ontwikkelen? Hoe wordt er omgegaan met collega’s? Heel belangrijk om je ergens op je plek te voelen, dus durf wedervragen te stellen.

‘Bewijs jezelf’

En ga nu niet direct stuiteren dat je jezelf niet hoeft te bewijzen aan die Recruiter…. Want ja, dat moet je wel. Maar bewijzen en bewijzen zijn twee hele verschillende dingen. Je kunt hoog van de toren blazen en “ik ben en ik wil” vaker zeggen dan dat je met je ogen knippert, maar hiermee laat je geen echt bewijs achter. Bewijs jezelf dus met concrete voorbeelden uit de praktijk “vanuit klanten kreeg ik vaak terug dat ik goed kan luisteren en kan schakelen tussen behoeften en advies” of “tijdens mijn vorige baan moest ik heel punctueel zijn, omdat ik contracten moest nalopen die om grote bedragen gingen. Dit vond ik erg leuk om te doen en ik heb hier eigenlijk nooit fouten in gemaakt”.

Zorg voor connectie

Laten zien dat je een persoon bent, kan heel goed door connectie te maken op punten die niets met jouw functie te maken hebben. Zo kun je bijvoorbeeld vragen hoe diegene hier is beland, hoe zij haar inwerkweek heeft ervaren, tot aan welke reizen zij heeft gemaakt of welke boeken ze het liefst leest. Dit vraag je uiteraard niet zomaar uit het niets, maar een kleine opening biedt vaak al grote kansen.

Bereid je voor zoals niemand dat doet

Laat zien dat je je hebt voorbereid. Dat je weet wat je kunt verwachten. Dat je begrijpt hoe de functie eruit komt te zien. Dat je al een visie hebt ontwikkeld over de producten of diensten. Dat je al een mening kunt geven over je eigen taken. Dit is pas echte voorbereiding en geloof me, bijna niemand doet dit.

Dus wees de beste sollicitant én kanidaat!

En hoeveel energie ik ook kreeg van de dame die zei: Wij zoeken de beste kandidaat in plaats van de beste sollicitant, ik ben erachter gekomen dat dit niet kan. Solliciteren gaat om beide, jezelf laten zien als persoon en als nieuwe kracht binnen het team. En daarvoor heb je niet alleen maar functiegerichte expertise nodig, nee, vaak zijn ze ook op zoek naar bepaalde personen, met een bepaalde karakter en bepaalde visies. En als jij deze niet kunt uitdragen, zul je het ook nooit worden. De harde waarheid, die voor enorm veel mogelijkheden zorgt.

Één van mijn Happiness Members zei al: “het voorbereiden wordt een feestje door Cindy” en dat komt omdat ik van jou de beste sollicitant maak, door jou je eigen krachten in te laten zetten.

beste-sollicitant

Over de schrijver
Vanuit mijn inmiddels tien jaar ervaring binnen goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en werkgeluk, adviseer en coach ik organisaties op deze vlakken. Daarnaast schrijf ik ook voor HR organisaties over allerlei HR-onderwerpen. Verder heb ik een product ontwikkeld (sollicitatiecursus #lachendsolliciteren) die organisaties aan hun afgewezen sollicitanten aanbieden als verrassing. Een zacht en warm afscheid binnen het sollicitatieproces levert veel positieve doorvertel-verhalen op. Goed werkgeverschap begint bij de sollicitant.
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies