7 tips om te bouwen aan jouw personal branding!
24 augustus 2015 
3 min. leestijd

7 tips om te bouwen aan jouw personal branding!

Personal branding: Het wordt steeds belangrijker om jezelf onderscheidend op de kaart te zetten. Het internet geeft ons ook de uitgelezen kans om een duidelijk online profiel te creëren. Jouw profiel, dus eigenlijk je personal brand is vaak de eerste indruk die mensen van jou krijgen. Gelukkig kan je gemakkelijk laten zien wat je in huis hebt en wat jouw persoonlijke waarden, talenten, kennis en ervaring zijn. Over het algemeen zijn vrouwen minder geneigd om hard te roepen dat ze ergens goed, we zijn vaak te bescheiden. Gelukje voor ons vrouwen (en ook mannen, don’t worry): personal branding draait niet om borstklopperij en het zoeken naar aandacht. Het gaat erom dat je aanwezig bent, dat iemand een goed gevoel bij je krijgt en dus ook eerder aan je gaat denken. Deze tips helpen je op weg om jezelf te zijn en te blijven, ook online!

Word zichtbaar

Vind je het moeilijk om te laten zien wat je hebt gepresteerd of om te roepen waar je goed in bent? Begin dan met simpele stappen die je online zichtbaarheid vergroten. Lees je voor je werk bijvoorbeeld een interessant artikel of blog? Deel deze direct met je netwerk via LinkedIn, Twitter en/of Facebook. Ook kan je het één op één delen met mensen waarvan je weet dat ze het waarderen. Zo laat je anderen zien waar jouw interesses liggen en maak je een voorzichtige start met het bouwen aan je personal brand.

Maak een killer headline op LinkedIn

Natuurlijk heb je een volledig ingevuld profiel op LinkedIn met een goede en leuke foto. Maar zorg ook voor een originele headline en duidelijke samenvatting. Op LinkedIn zijn bijvoorbeeld meer dan 300.000 Nederlandse ‘consultants’ actief. Met de headline ‘consultant’ maak je niet het verschil. Durf op te vallen door een headline te kiezen die iets zegt over jouw personal brand. ‘Interieurstyliste’ is bijvoorbeeld veel minder onderscheidend dan ‘Interieurstyliste, gespecialiseerd in Scandinavisch design met passie voor hout’. Zorg vervolgens dat in je samenvatting díe trefwoorden staan waarop je gevonden wilt worden.

Laat zien waar je trots op bent

Een overzicht van waar je hebt gewerkt en welke opleiding je hebt gevolgd is belangrijk om gevonden te worden door opdrachtgevers en recruiters. Maar of jij écht de juiste persoon voor de klus bent, blijkt uit wát je hebt gedaan ‘on the job’. Tegenwoordig kun je op je LinkedIn-profiel door middel van beeld en video perfect laten zien welke projecten jij tot een succesvol einde hebt gebracht. Dat zegt veel over jouw talent en passie.

Bouw je professionele ‘merk’

Naarmate je meer durft, kan je regelmatiger een post plaatsen over jouw interesses en vakgebied. Kies één of meerdere social media platformen die bij je passen en waar je met overgave actief op bent. Bedenk ook wat je doel is op dat platform en of de mensen met wie jij graag in contact komt ook actief zijn op die plek. Deel updates en nieuws over jouw vakgebied maar bijvoorbeeld ook van en over anderen. Reageer op relevante posts en zoek de interactie op. Je zult zien dat mensen daardoor ook steeds beter weten waarvoor ze bij jou terecht kunnen.

Start een blog

Heb je een vlotte pen, dan is het schrijven van een blog op je profiel een goede manier om aan je personal brand te bouwen. Op LinkedIn heb je tegenwoordig de mogelijkheid om zélf blogposts te schrijven en op je profiel te plaatsen. Dit is niet alleen zichtbaar voor je connecties maar ook voor mensen daarbuiten. Door jouw professionele kennis te delen kun je jezelf profileren als thought leader in jouw vak.

Wees vrijgevig en bouw relaties

De grootste misvatting is dat personal branding vooral gaat om nemen. Het gaat juist om geven. Je deelt jouw kennis, je investeert in relaties en geeft anderen complimenten als zij interessante informatie delen. Relaties zijn de sleutel tot succes. En over het algemeen zijn vrouwen beter in het bouwen en onderhouden van relaties dan mannen. Op deze manier bouw je een sterk netwerk, onder andere via LinkedIn. Dat netwerk kan je weer gebruiken om aanbevelingen te vragen of een introductie bij een bedrijf dat je interessant lijkt. En onthoud: begin je pas met geven op het moment dat jij de mensen uit je netwerk écht nodig hebt, dan ben je te laat. Terwijl wanneer zij zien dat jij geeft, deelt en liked, dan zijn ze ook eerder geneigd om iets (gevraagd of ongevraagd) iets voor jou te doen.

Blijf authentiek

Om te komen waar je wilt zijn, moet je je eigen merk eerst goed kennen. Bovenstaande tips helpen daar al bij. Wees je bij alles wat je doet bewust van je personal brand. Maar bovenal, zorg dat je authentiek bent. Vrouwen hebben over het algemeen meer zelfkennis dan mannen dus hier hebben ze een streepje voor. Google jezelf en kijk of de resultaten die je te zien krijgt kloppen bij wie je bent of wilt zijn. Loopt dat erg uiteen, dan weet je direct je startpunt.

Gevraagd dit artikel te plaatsen

Als je meerdere van mijn blogs leest, dan lees je dat deze niet mijn schrijfstijl is. Ik werd gevraagd deze blog te plaatsen en aandacht te schenken aan personal branding. Wil ik zeker doen, want het is een heel interessant onderwerp!

Personal branding

Over de schrijver
Vanuit mijn inmiddels tien jaar ervaring binnen goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en werkgeluk, adviseer en coach ik organisaties op deze vlakken. Daarnaast schrijf ik ook voor HR organisaties over allerlei HR-onderwerpen. Verder heb ik een product ontwikkeld (sollicitatiecursus #lachendsolliciteren) die organisaties aan hun afgewezen sollicitanten aanbieden als verrassing. Een zacht en warm afscheid binnen het sollicitatieproces levert veel positieve doorvertel-verhalen op. Goed werkgeverschap begint bij de sollicitant.
Reactie plaatsen